Niedawno wymieniłam w mojej Omedze B FL olej silnikowy. Przez ostatnie dwa lata zrobiłam autem dziesięć tysięcy kilometrów. Można więc powiedzieć, że niewiele jeździłam. Jednak dla mojego turbodoładowanego diesla dużo lepiej byłoby, żebym zrobiła te kilometry na trasie zamiast męczyć je w miejskich warunkach. A to właśnie większość kilometrów auto zaliczyło w mieście i na krótkich dystansach.

 
Zawsze przestrzegałam zasady zmiany oleju co roku, ale tym razem odpuściłam sobie. Przejechanych pięć tysięcy… to co tu zmieniać, pomyślałam kiedy upłynął rok… Jednak nie do końca było to takie oczywiste. W codziennym zaganianiu nie wiedzieć kiedy mijały kolejne miesiące…

 
Po upływie ponad dwóch lat zaczęłam się najzwyczajniej bać, że olej jest zbyt stary. Niektórzy mówili mi, że bez problemu mogę jeszcze zrobić parę tysięcy, ale zaczęłam czuć jakiś niepokój i zdecydowałam, że nie ma na co czekać i trzeba zrobić wymianę. Wydawało mi się, że od jakiegoś czasu auto więcej pali, silnik pracuje głośniej, a podczas gaszenia występują drgania. To były takie wyraźne szarpnięcia. I choć winę za głośną pracę silnika czy podwyższone spalanie zrzucałam na stary olej, to zupełnie nie wiedziałam z jakiego powodu są te drgania. Pomyślałam w końcu, że może auto po prostu tak ma. Zdziwiłam się, kiedy dolegliwości ustąpiły po wymianie oleju. Praca silnika stała się o wiele cichsza, a szarpnięcia zniknęły. Nie wiem czy to zasługa innego oleju, czy może tylko potrzebna była wymiana, czy coś innego zadziałało. Najważniejsze, że póki co wszystko się unormowało.



valvoline 5w40Przez ostatnie cztery lata moje auto jeździło na oleju Castrol 5W40 Edge. Wybrałam ten olej jako spełniający normę Dexos2 dla aut produkowanych przez GM. Był przeznaczony do silników wysokoprężnych. Chyba byłam zadowolona. Tymczasem ostatnio w warsztacie zaproponowano mi zamianę na Valvoline All Climate Diesel C3 5W40 . Olej ten także ma specyfikację Dexos2. Przyznaję, że już wcześniej nim się interesowałam i czytałam pochlebne opinie. Zatem chętnie się zgodziłam.



Podsumowując, za długo zwlekałam tym razem. Zasady wymiany raz do roku lub po przejechaniu nie więcej niż 15 tysięcy powinno się trzymać. Karteczka pod maską z liczbą kilometrów i datą ułatwia pilnowania terminu. Przydaje się także dzienniczek auta http://motodziadki.pl/dbajmy-od-poczatku/prowadz-dziennik-swojego-auta/ gdzie można sobie notować wszystkie przebiegi i wymiany, a także wszystko co uważamy za istotne podczas eksploatacji auta.

opel-omeega-b-fl

http://motoryzacja.interia.pl/news-fakty-i-mity-o-olejach,nId,1394377

 
https://mi.eu/pl/pl/poradniki/oleje-plyny-smary/oleje-silnikowe-w-pytaniach-i-odpowiedziach-poradnik



http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/oleje/281389,Kiedy-nalezy-uzywac-olejow-przeznaczonych-do-zuzytych-silnikow.html

 
http://oleje.blox.pl/2012/08/Dexos1-i-Dexos2-oleje-dla-samochodow-grupy-GM.html



http://www.valvolinepolska.pl/zalaczniki/aktualnosci/valvoline-insight/Valvoline_DEXOS.pdf

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!


wpDiscuz