Jak odczytać datę z akumulatora. Rząd literek i cyferek. Nikt nie wie o co chodzi.

Przy zakupie nowego akumulatora chciałoby się poznać datę jego produkcji. Okazuje się jednak, że sprawa wcale nie jest prosta. Rząd liter i cyferek, które znajdujemy stanowi osobliwy kod, do którego odczytania trzeba znać klucz. I nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie to, że znalezienie tego klucza nie jest łatwe i zabiera sporo czasu. Do tego każdy producent ma swoje oznakowania, które bez takiego klucza nie są możliwe do odczytania.
I może nawet wcale nie zaprzątałabym sobie tym głowy, gdyby nie problem z ciągłym rozładowywaniem się mojego akumulatora marki Bosch, który wybrałam dla mojej Omegi mającej niebawem opuścić warsztat po kończącym się w 2016 roku remoncie.akumulator-bosch
Kolejne miesiące były walką z nieustannym rozładowywaniem się akumulatora. Wizyta u elektryka nie potwierdziła, aby w aucie coś kradło prąd. Zatem po sprawdzeniu i uzyskaniu informacji, że wszystko jest w porządku, dostałam nakaz jeździć więcej i tyle. Moja Omega A jest autem drugim i mimo wszystko zdarzało się, że stała w garażu jakiś czas. Akumulator wytrzymywał na postoju z trudem dwa tygodnie. Moim zdaniem powinien przetrzymać spokojnie miesiąc postoju auta w garażu, a nawet dłużej. W mojej Omedze z 2003 roku jest jeszcze fabryczny akumulator, który potrafił wytrzymać dużo więcej, niż miesięczną przerwę w eksploatacji samochodu. No cóż akumulator, który szedł na pierwszy montaż i do tego w tamtych, a nie w tych czasach, to dwa inne światy. Dziś wszystko jakby słabsze…

Zaczęłam mieć wątpliwości co do stanu akumulatora i przemknęło mi przez myśl, żeby sprawdzić datę produkcji. Nie wiem czy miało to sens czy nie, ale zaczęłam szukać…numer-data-akumulator-bosch

Podniosłam maskę, obejrzałam akumulator z każdej strony. I nic. Bądź tu mądry! Jak sprawdzić skoro nawet w sklepie mieli z tym problem, szukali patrzyli, nawet pod naklejkę próbowali zajrzeć.

Nigdzie nie znajdziesz normalnej daty. Cyferki i literki nie mówiące nic dla kogoś, kto z produkcją akumulatorów nie ma nic wspólnego. Nawet dla sprzedawcy, jak się okazuje, data produkcji stanowi równie zawiłą zagadkę jak dla kupującego.
Postanowiłam się nie poddać i podołać zadaniu, które prawie mnie przerosło. Piszę prawie, bo udało mi się uchylić przynajmniej rąbka tej zawiłej tajemnicy.

 
Przeglądając strony w poszukiwaniu jakiejkolwiek informacji natrafiłam jedynie na fora, gdzie ludzie głowili się tak samo jak ja, przy czym prawie nikt niczego nie wiedział. Było za to wiele domysłów i przypuszczeń.
Ktoś podał następującą informację (20 maj 2014)
„Datę produkcji da się sprawdzić. W Internecie było wiele opinii, że daty produkcji od jakiegoś czasu nie tłoczą, inni pisali, że nadal można… Chcąc mieć pewną informację (aby nie zrobić z siebie głupka w sklepie twierdząc, że się da, a później wyszłaby mi jakaś data kosmiczna) skierowałem się z tym pytaniem do Boscha. Oto odpowiedź jaką dzisiaj otrzymałem:

Witam,
na każdym akumulatorze na górnej pokrywie jest wytłoczony długi numer akumulatora, w którym pod pozycją 4,5,6 zawiera się kod daty produkcji. Można się kierować tym numerem przy sprawdzaniu daty produkcji.
Pierwsza cyfra odpowiada za rok (2- 2012, 3- 2013), kolejne dwie za miesiąc (od 01 do 12). Np. 209 – wrzesień 2012

Ponadto sprzedawca ma obowiązek wpisania kodu daty produkcji w kartę gwarancyjną. Także mając kod, zna Pan datę produkcji. Karta musi być w pełni wypełniona wraz z danymi dystrybutora (nie tylko sprzedawcy)!”

A więc wszystko jasne… hmm z tym, że nie do końca… bo oto za chwilę ktoś pisze:
„Kupiłem wczoraj akumulator Bosch Silver s5 74Ah według powyższego klucza wyszło, że kod daty produktu to: 419 znaczy to że 2014 ale co mają znaczyć cyfry 1 i 9 ?”ladowanie-akumulator

„Jak można doszukać się informacji wyżej, oznacza to dziewiętnasty tydzień.” – odpowiada ktoś.
To podobnie jak u mnie, pomyślałam.
C7C619062 1213 536239 Czy ja mam też tutaj 19 tydzień?
Czyli raz miesiąc, raz tydzień… dziwne…

„Co do numerów to niby wiadomo, ale…. podajecie że druga i trzecia cyfra to raz miesiąc, a innym razem kolejny tydzień? Naszły mnie znowu wątpliwości.” – znowu ktoś się zastanawiał jak to jest naprawdę.

„Czyli jaki będzie rocznik i miesiąc akumulatora, gdzie te trzy cyfry to odpowiednio Bosch S5 310 oraz Bosch S4 455? W drugim przypadku nie pasuje na tydzień. Może jest inna numeracja. Nie wiem. Pamiętam, że jak kiedyś sprawdzałem w serwisie Bosch(telefonicznie) to 310 oznacza 2013, październik, bo zmieniono numerację i miało być miesiącami od 1-12. To w przypadku S5, a jak jest z S4 to nie wiem. Poszukam telefonu do tego serwisu i jeszcze raz sprawdzę, bo to się robi już śmieszne.” – napisał ktoś.
W końcu ktoś inny jeszcze dodał (listopad 2016), że uzyskał od firmy następującą informację: „Na akumulatorach Bosch od pewnego czasu kod daty produkcji nie jest umieszczany.”

 
To jak to jest naprawdę?
Z linku do strony:
https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/herstellungsdatum-akkus/132108-t/132136#id132136
wynika, że:
Oznakowanie dat produkcji do roku 2020 przedstawia się następująco:
Jahr Jan Feb Mrz Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dez
2014 417 418 419 420 453 454 455 456 457 458 459 460
2015 517 518 519 520 553 554 555 556 557 558 559 560
2016 617 618 619 620 653 654 655 656 657 658 659 660
2017 717 718 719 720 753 754 755 756 757 758 759 760
2018 817 818 819 820 853 854 855 856 857 858 859 860
2019 917 918 919 920 953 954 955 956 957 958 959 960
2020 037 038 039 040 073 074 075 076 077 078 079 080

 
Zatem mój akumulator Bosch jaką ma datę produkcji?
C7C619062 1213 536239
Wygląda na to, że jest z marca 2016 roku, zatem żaden dziewiętnasty tydzień nie ma tu racji bytu, to po prostu jakieś oznaczenie.
Mój akumulator w trakcie zakupu miał pół roku, a więc wszystko było ok.



Nim jednak dotarłam do tego klucza, zdążyłam już kupić kolejny akumulator. Tym razem zdecydowałam się na Toplę, którą miała moja Omega przez kilka dobrych lat przed remontem i którą dobrze wspominam. Problemu to jednak nie rozwiązało. Trzeba jeździć więcej i tyle, albo co jakiś czas podładowywać. Taka prawda.


Podsumowując:
Do 2009 roku obowiązywały następujące oznaczenia:
znak 4 z kolei to rok, znaki 5 i 6 to miesiąc
81 – styczeń
82 – luty
83 – marzec
84 – kwiecień
85 – maj
86 – czerwiec
87 – lipiec
88 – sierpień
89 – wrzesień
90 – październik
91 – listopad
92 – grudzień
Oznaczenia do 2009 roku
2007 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792
2008 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892
2009 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992
Przykład:
Numer seryjny: F2B785264 0050 935714 (2007 rok, maj)


Od 2010 do 2013 roku oznaczenia były inne (cyfry oznaczały lata i miesiące), czyli czwarty znak to rok produkcji, a 5 i 6 to miesiąc.
Oznaczenia lata 2010 – 2013
2010 001 002 003 004 005 006 007 008 009 010 011 012
2011 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112
2012 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212
2013 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312
Przykład:
C16 108 091 042 279 367 5 (2011 rok, sierpień)


Natomiast od 2014 roku obowiązują poniższe oznaczenia.

Jahr Jan Feb Mrz Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dez
2014 417 418 419 420 453 454 455 456 457 458 459 460
2015 517 518 519 520 553 554 555 556 557 558 559 560
2016 617 618 619 620 653 654 655 656 657 658 659 660
2017 717 718 719 720 753 754 755 756 757 758 759 760
2018 817 818 819 820 853 854 855 856 857 858 859 860
2019 917 918 919 920 953 954 955 956 957 958 959 960
2020 037 038 039 040 073 074 075 076 077 078 079 080
Przykład:
C7C619062 1213 536239 (akumulator 2016 rok, marzec)

 
Poniżej skopiowana tabela w całości, pod nią dodatkowo link do oryginału z oznaczeniami od 2007 do 2020 roku (w rzędach poszczególne lata i kolejne miesiące)
Oznaczenia do 2009 roku
2007 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792
2008 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892
2009 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992


Oznaczenia lata 2010 – 2013
2010 001 002 003 004 005 006 007 008 009 010 011 012
2011 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112
2012 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212
2013 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312


Oznaczenia lata 2014 – 2020
2014 417 418 419 420 453 454 455 456 457 458 459 460
2015 517 518 519 520 553 554 555 556 557 558 559 560
2016 617 618 619 620 653 654 655 656 657 658 659 660
2017 717 718 719 720 753 754 755 756 757 758 759 760
2018 817 818 819 820 853 854 855 856 857 858 859 860
2019 917 918 919 920 953 954 955 956 957 958 959 960
2020 037 038 039 040 073 074 075 076 077 078 079 080


Tak wyglądają oznaczenia dat produkcji akumulatorów Bosch. Ale przecież w naszych autach mamy różne akumulatory, a każdy producent ma swój kod. Spróbuję jeszcze dowiedzieć się jak to jest z datą produkcji Topli. Kupując mogłam tylko polegać na zapewnieniach sprzedawcy, że nie zalegał długo na półce. Powiedzmy, że nie…
Nie wiem, czy ma to aż takie znaczenie, ale intuicyjnie wolałabym kupić akumulator, który nie stał na sklepowej półce dłużej jak pół roku…

Źródło:

http://aa-boschap-ru.resource.bosch.com/media/commonly_used_media/parts/repairs_and_service/_01072015.pdf

https://mechanics.stackexchange.com/questions/2814/how-do-i-know-when-a-car-battery-was-produced


Zobacz także:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1554044.html

https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/herstellungsdatum-akkus/132108-t/132136#id132136

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!


wpDiscuz